Снежина Михайлова е специален педагог с над шестнадесет години опит в подкрепата на деца със СОП. Образованието ѝ започва със Специална педагогика - педагогика на зрително затруднените и продължава с магистърски програми в областта на множествените увреждания и логопедията. Професионалният ѝ път е като част от екипа на Комплекс за медико-социални услуги Proud of Me (МЦ“Деца с проблеми в развитието“) и е насочен към работата с деца двигателни нарушения и различни комбинации от дефицити, които засягат всички области на функционирането. Екипа работи заедно за изграждането на среда, в която детето се чувства разбрано, подкрепено и мотивирано да открива и развива своите възможности. Като асистент в СУ „Св. Климент Охридски“, ФНОИ, Катедра Специална педагогика, Снежина Михайлова споделя опита си със студенти и млади специалисти. Научните ѝ интереси са свързани с приобщаващото образование, развитието и оценката на фините моторни умения, немоторното зрително поведение, приложението на експресивната арт терапия, допълващата и алтернативна комуникация и новите технологии като средство за учене и терапия.
Разглеждаме ролята на специалния педагог отвъд традиционната функция на ресурсен учител, а като част от комплексния екип, подпомагащ деца със СОП и множество увреждания. Повдига въпросите за значението на екипната работа между различните професионалисти – ерготерапевт, кинезитерапевт, психолог, логопед и специален педагог. Как благодарение на съвместните усилия на екипа и семейството се създават възможности за реално развитие на детето. Внимание ще отделим на когнитивно–комуникативния сектор, където взаимодействието между специалния педагог, логопеда и психолога е в основата на формирането на индивидуални програми, които стимулират комуникацията, социалните умения и ученето. Ще представим конкретни случаи от практиката на деца с тежки комбинации от увреждания двигателни, сензорни и когнитивни затруднения, в които разказваме терапевтичния път на деца с тежки комбинации от нарушения, при които първоначално изглежда, че „нищо не може да се промени“ до момента, в който показваме как последователната и целенасочена работа в екип води до значими промени. Специалният педагог е не само ресурс, но и инициатор и координатор в процеса на приобщаване и развитие. Сътрудничеството и професионалната креативност може само да е от полза за това да продължаваме да правим чудеса заедно.
© 2025 logopedia.bg