Румяна Маринова е логопед с дългогодишен практически опит. Работи с различни видове комуникативни нарушения, основно с деца и младежи в училищна възраст. Оказва обща и допълнителна подкрепа. Научните й интереси са насочени към нарушенията в писмената реч, както и към езиковата патология и нейните прояви в различните възрастови групи. Към момента е директор на Държавен логопедичен център.
Представянето ще обхваща компилация от клинични случаи, в които основният акцент е овладяването на писмената реч. Ще бъдат разгледани различни прояви на затруднения в четенето и писането при деца с разнообразни комуникативни нарушения. Фокусът ще падне върху предизвикателствата при мотивацията за работа, върху подбора на стратегии и върху постиженията, които се реализират, когато процесът е системно структуриран и съобразен с индивидуалния профил на детето. Ще се проследят различни етапи – от началните опити за въвеждане в писмената реч до създаването на собствени текстове с лично значение. Ще бъде показано как адаптираните задачи и използването на визуални, дигитални и тематично свързани материали могат да превърнат писането от източник на трудност в процес на откриване и удоволствие. Лекцията ще включва и примери от практиката, при които е търсен баланс между поддържането на индивидуалните силни страни и усвояването на функционална писмена компетентност. Така ще се очертаят модели, приложими при различни групи деца – от такива с двуезична среда до деца от аутистичния спектър или с други езикови затруднения. Резултатите показват, че чрез системно структурирана и мотивираща логопедична работа е възможно не само да се повиши езиковото богатство, но и да се постигне функционално използване на писмената реч в учебна и социална среда. Казусите илюстрират как индивидуализираните подходи могат да отворят пътя към грамотността при деца, за които традиционните модели често се оказват недостатъчни.
© 2025 logopedia.bg