Dr. Sarah Johnson

Светлана Картунова

логопед

Организация

Детски истории

Представяне

Светлана Картунова - магистър логопед, практикуващ от 1996 г. Компетенции - тифлопедагогика, сензорен терапевт, специалист Образователна психомоторика, хранителен терапевт и консултант по кърмене. Основател на Обединена терапевтична практика “Детски истории” през през 2008 година като Кабинет за ранно въздействие и терапия. Практиката има компетенция за ранна интервенция, Сензорно- интегративна терапия по Джийн Айрис, оралномоторна и терапия на хранителните механизми при бебета, деца и възрастни с различни развитийни и клинични състояния и прилагане на методи на поведенческа модификация. Концепцията на работа е ориентирана спрямо холистичен подход, включващ образователна психомоторика и кинезиология, стимулиране на слуховата преработка и комуникативно-поведенчески методи, които се интегрират в логопедичната терапия.

Лекция

Невромоторна и сензорно-интегративна незрялост на оралномоторните функции при деца с късно проговаряне

Петък, 20 март
11:00 - 11:30
Ранно детско развитие

Забавеното проговаряне е често срещан симптом в ранното детско развитие, който може да отразява по-дълбоки неврофункционални затруднения. Настоящото изследване разглежда връзката между късното проговаряне и незрялостта в оралномоторното функциониране, като акцентира върху ролята на невромоторната регулация и сензорно-интегративните процеси. Анализирани са данни от деца с установено забавяне в речевото развитие, при които се наблюдават слабо диференцирани движения на устните, езика и челюстта, както и затруднения в сензорната обработка – слухова, тактилна, проприоцептивна и вестибуларна. Оралномоторната незрялост често съвпада с недостатъчна интеграция на примитивни рефлекси и липса на функционална координация между сензорния вход и моторния отговор. Изследването проследява прояви като нестабилна артикулационна база, хипотония или хипертоничност в орофациалната мускулатура, чувствителност към допир в устната област и затруднения при имитация на звуци. Представени са примери от клиничната практика, както и обобщени терапевтични стратегии с акцент върху мултисензорната стимулация, ерготерапевтичния подход и орално-моторните интервенции, базирани на невроразвитийни принципи. Целта на доклада е да предложи интердисциплинарен модел за ранна оценка и интервенция, който съчетава невромоторни и сензорно-интегративни компоненти при работа с деца с късно проговаряне.

за контакти: events@logopedia.bg

© 2025 logopedia.bg