Ден 1 - Петък 28 март
д-р. Морган Уорниер (Morgane Warnier)

Предизвикателства в терминологията, критериите за оценка и управлението на дишането през устата в клиничната практика: Клиничен подход за логопеди.

Мастър клас

За лектора
д-р.Морган Уорниер (Morgane Warnier) има докторска степен по говорно-езикова терапия от Университета в Лиеж, Белгия. Лектор в множество национални и международни конференции. Рецензент за международни научни списания Президент на OMDa (Орофациална миофункционална асоциация) Вицепрезидент на Френското ортодонтско дружество Педиатрия (SFOP) Работи в продължение на няколко години в клиничната практика, насочена изключително към орофациални миофункционални разстройства. В момента тя продължава своето обучение като е четвърта година студент по стоматология. https://myo-inspire.com/
Анотация
Този мастър клас ще се проведе с превод на български език. Дишането през устата е едно от най-честите орофациални миофункционални нарушения, независимо от разглежданата възрастова група. Но дали дишането през устата е толкова тревожно, колкото ни карат да вярваме? Наистина ли е задължително бебето да има назално дишане? Съществува ли наистина „смесено“ дишане? Кога наричаме някого „дишащ през устата“? Какви са нашите средства за диагностика в логопедията, за да я обективизираме? Какви са нашите цели и как можем да ги постигнем? Какви инструменти могат да ни помогнат?
д-р. Дора Симеонова

Разстройствата от аутистичния спектър – основни характеристики и тенденции

Лекция

За лектора
Д-р Дора Симеонова е детски психиатър. През последните 15 години е част екипа на Клиника по детска психиатрия „Св. Никола“ на УМБАЛ „Александровска“ София и към момента е началник на стационарно психиатрично отделение за деца и юноши, където работи предимно с деца в юношеска възраст и целия спектър от психични разстройства, включително дебют на големите психични болести. Развива и индивидуална извънболнична специализирана практика по детска психиатрия с фокус върху психичните разстройства в ранна детска, предучилищна и начална училищна възраст, както и ранно активно проследяване на развитието на недоносени новородени и деца родени на термин с ниско тегло. Член е на Български лекарски съюз и Българска асоциация по детска психиатрия и свързаните с нея професии. Има участие в национални и международни конгреси и проекти по специалността. Контактна информация: dora.simeonova@gmail.com
Анотация
В днешно време за разстройствата от аутистичния спектър се говори много. Подобряването на информираността на обществото, като цяло, повишаването на сензитивността на родителите към ранното детско развитие и задълбочаването на познанията на специалистите, работещи в областта на детското психично здраве доведоха до по-ранно разпознаване на особеностите и дефицитите на тези състояния, насочване на децата към специалист и диагностициране. Този процес съответно повиши нуждата от дългосрочни услуги и интервенции в общността, насочени към стимулиране на развитието на децата, обучение на родителите и цялостна подкрепа на семействата. Настоящата презентация представя основни актуални факти, свързани с епидемиологични данни, рискови фактори повишаващи възможността за поява на аутистичното разстройство, мястото на състоянията от аустистичния спектър в последните психиатрични класификации. Посочват се клиничните характеристики на разстройствата от аутистичния спектър, ранните симптоми, както и особености водещи до „маскиране“ на разстройството и отлагане на диагностицирането в юношеството. Описва се пътя на детето и родителите до поставяне на диагнозата. Грижата за децата с аутизъм трябва да бъде насочена към по-голяма достъпност, и приобщаване в обществото, съобразено с нуждите и функционирането на детето. Установено е, че интервенции, стартиращи от ранна възраст на детето и продължаващи дългосрочно (понякога през целия живот), могат да оптимизират развитието, здравето, благосъстоянието и качеството на живот на хората с аутизъм. Навременният достъп до ранни, основани на доказателства, психо-социални интервенции може да подобри способността на децата с аутизъм да общуват ефективно и да взаимодействат социално по-добре. И както една от основните цели на нормотипичното детско развитие е от пълната зависимост от родителите при раждането децата да станат самостоятелни, автономността на детето с аутистично развитие трябва да бъде една от основните цели на подкрепата. Децата да полагат грижи за себе си, да постигнат по-добро познаване и разбиране за собствените и на другите преживявания и поведение. От изключителна важност е сътрудничеството между здравния сектор, специалистите от свързаните професии, образователната система и сферата на социалните грижи.
гл.ас.д-р. Михаела Барокова

Инструменти за скрининг, диагностика и езикови умения на деца с аутизъм

Лекция

За лектора
Михаела Барокова е доктор по психология (‘21 Boston University, MA, USA) и има богат опит в областта на детското развитие. Научните ѝ изследвания разглеждат езика и комуникацията при деца с разстройства от аутистичния спектър и при деца с типично развитие. Занимава се с разработката на тестове и психологически инструменти, а също така и с изследването на употребата на дигитални устройства в ранна възраст и връзката им с езиковите умения на децата. Научните ѝ статии са публукувани в редица международни, реферирани издания като Journal of Child Language, Autism Research, International Journal of Language & Communication Disorders, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Journal of Autism and Developmental Disorders и други. Д-р Барокова е главен асистент в Департамента по “Когнитивна наука и психология” в Нов български университет. Контактна информация: mbarokova@nbu.bg
Анотация
По последни данни от Съединените Американски Щати, разстройствата от аутистичен спектър се срещат средно при 1 на 36 деца на 8-годишна възраст (Maenner et al., 2023). През последните 10 години се наблюдава значително увеличение в честотата на този тип разстройства на развитието, а паралелно с това и повишаване на информираността на обществеността за характерните за тези разстройства затруднения. В България все още няма официална, публикувана статистика за броя деца с аутизъм. Въпреки това все повече обучения и конференции се организират по теми, свързани с ранната диагностика и най-добрите научно-доказани терапевтични практики. В практиката на специалистите, едно от водещите затруднения е свързано с липсата на адаптирани и нормирани за България инструменти за скрининг и диагностика на разстройсва от аутистичен спектър и за оценка на езиковите умения на децата, които са една от отличителните характеристики за този вид невроразвитийни разстройства. В лекцията ще бъдат представени най-разпространените инструменти за скрининг и диагностика на аутизъм в САЩ, заедно с предимствата и ограничнията, свързани с използването им. Също така ще бъде обсъдено кои от тези инструменти са адаптирани за българския контекст. След това ще се разгледат и инструменти за оценката на различни аспекти от речта и комуникацията на децата с аутизъм и как те биха се използвали в логопедичната практика в България.
Доц.д-р. Елка Горанова

Терапия на заекването при деца: какво прави терапията успешна?

Лекция

За лектора
През 2025 г се навършват точно 30 години от моето „професионално влюбване“ в логопедията. Последните години интереса ми е насочен предимно към диагностика и терапия на заекване, афазии, аутизъм, синдром на електронния екран. Автор съм на редица статии, две книги свързани с диагностика и терапия на заекването, както и практическо ръководство за корекционна работа на сензорна афазия. Имам разработена собствена методика за терапия на заекване с приложение на Биофийдбек метода. Членувам в „Балканска асоциация по неврофийдбек, биофийдбек и невромодулация“ – БАНБН,“„Българска асоциация по обществено здраве“,„Българско дружество по инсулт“, „Международната асоциация по запъване“, доверен логопед съм към асоциацията на лицата с лицево – челюстни аномалии. За контакт: elkalogo@swu.bg; elkalogobiofeedback@gmail.com https://www.facebook.com/LogopedicsSWU/
Анотация
Заекването, като нарушение плавността на речта оказва негативно въздействие върху способността на човек да общува. Налице е обширна изследователска литература от последните години, която доказва, че качеството на живот на лицата които заекват е компрометирано като цяло, а това засяга около 1% от популацията на всяка страна. Голяма част от тях срещат ограничения при разгръщане на образователния и професионалния си потенциал, а други лица със заекване развиват социална тревожност и социална фобия. Изучаването на феномена "заекване" като дисбаланс между различни функционални системи, които участват в реализиране на говорното поведение: дишане, нервна регулация, волеви моторен контрол, мониторинг на изпълнение на моторни програми, емоционална реактивност, фонация, артикулация, предполага и различни начини за устойчив „пренос“ на усвоените умения на плавна реч от логопедичния кабинет в реална комуникативна среда. Прилагането на биологичната обратна връзка (БОВ, Биофийдбек) като научно доказан метод, повлиява успешно терапията на лица със заекване от различни възрастови групи. С използването на техники като мека гласова атака, удължена реч, анулиране (Cancellation), издърпване (Pull Out), предварителна промяна (Preparatory Set), и последваща комбинация с БОВ се постигат много по-бързо и по-лесно посочените терапевтични цели. Трансферът на новопридобитите умения от защитената клинична среда към реалните комуникативни ситуации се осъществява в пъти по-бързо и ефективно с прилагането на БОВ.
Проф.д-р. Ружа Панчева

Гледната точка на детския гастроентеролог и нутрициониста към хранителни предизвикателства при деца с аутизъм и церебрална парализа

Лекция

За лектора
Проф. д-р Ружа Панчева, д.м. е завършила медицина в Медицински университет Варна през 1998 година, има специалност по Педиатрия и Хранене и диететика. Работила е 15 години в МБАЛ „Св. Марина“ Варна, след което и понастоящем е преподавател към катедра „Хигиена и епидемиология“, Факултет „Обществено здравеопазване“ - Медицински университет Варна. Интересите й са в областта на детското хранене, гастроентерология и развитие. Развива амбулаторна практика с деца с основно гастроентеорологични и хранителни проблеми от повече от 15 години. Сътрудничи на институции и много неправителствени организации занимаващи се с деца със специални потребности, в това число фондация „Карин дом“, Националната мрежа на децата, УНИЦЕФ-България. В партнъорство с тях организира следдипломни обучения към МУ-Варна по кърмене, ранна детска интервенция, аутизъм, хранене през първите 1000 дни. Посещавала е обучения и курсове в Австрия, Германия, Великобритания, Чехия, Гърция. Има повече от 100 научни публикации, от които повече от 50 в чуждестранни научни списания. Контакт: rouzha.pancheva@gmail.com https://www.facebook.com/people/NutriLect-Mu-Varna/
Анотация
Хранителните предизвикателства при деца с аутизъм и церебрална парализа представляват сложен медицински и нутриционален проблем, който изисква персонализирани и междудисциплинарни стратегии за подобряване на хранителния статус и цялостното здраве на детето. Тези деца често страдат от сензорна чувствителност, проблеми с преглъщането, гастроинтестинални нарушения и хранителни алергии, което усложнява храненето и може да доведе до сериозни хранителни дефицити. Подходът на детския гастроентеролог и нутриционист е от ключово значение за ефективното управление на тези проблеми. Подход на детския гастроентеролог Детският гастроентеролог играе критична роля при диагностиката и управлението на гастроинтестиналните проблеми, често срещани при децата с аутизъм и церебрална парализа. Запекът, гастроезофагеалният рефлукс и коремната болка са чести симптоми, които изискват внимателно наблюдение и лечение. Гастроентерологът използва различни диагностични методи, включително ултразвукови изследвания и лабораторни тестове, за да определи причините за проблемите и да назначи подходящо лечение. Лечебните стратегии могат да включват медикаментозна терапия, специални хранителни добавки и модификация на диетата. Подход на нутрициониста Нутриционистът има ключова роля в разработването на индивидуализирани диетични планове, съобразени с нуждите на всяко дете. При децата с аутизъм често се срещат ограничения в храненето, дължащи се на сензорни или поведенчески фактори, което налага внимателен подбор на хранителни продукти. За децата с церебрална парализа нутриционистът работи върху адаптиране на консистенцията на храните (например пюрета или меки храни) и съставя диети, които подпомагат правилното хранене, дори при затруднено преглъщане. Нутриционистът също така оценява наличието на хранителни дефицити и разработва диетични планове, които включват храни, богати на необходимите макро- и микроелементи. При наличие на алергии или непоносимости се прилага елиминационна диета и се следи за възможни реакции. Междудисциплинарен подход Ефективното управление на хранителните предизвикателства изисква сътрудничество между гастроентеролога, нутрициониста и други специалисти като логопеди и ерготерапевти. Този интегриран подход цели не само подобряване на хранителния статус на детето, но и улесняване на храненето в ежедневието, повишаване на качеството на живот и минимизиране на гастроинтестиналните усложнения. Заключение Хранителните проблеми при деца с аутизъм и церебрална парализа са комплексни и често изискват дългосрочна подкрепа от мултидисциплинарен екип. Съвместната работа на детския гастроентеролог и нутриционист е от съществено значение за успешно диагностициране и управление на тези проблеми, като се осигурява персонализирана и адаптирана към нуждите на детето хранителна грижа.
гл.ас.д-р. Калоян Дамянов

Пространства за интензивна допълнителна подкрепа за личностно развитие в приобщаващото образование

Лекция

За лектора
Калоян Дамянов е университетски преподавател и водещ национален експерт в областта на приобщаващото образование. Той притежава докторска степен по специална педагогика и заема длъжността главен асистент в катедра "Специална педагогика" на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование-София-град и изпълнява функциите на национален координатор на Европейската агенция за специални потребности и приобщаващо образование. Дамянов е автор на множество публикации и експертни становища в сферата на приобщаващото образование и обучението на деца и ученици със специални образователни потребности. Той ръководи екипа, разработил българския модел на карта за функционална оценка на специалните образователни потребности и хроничните заболявания, базиран на Международната класификация за функционирането на човека, здравето и уврежданията за деца и юноши (ICF-CY) на Световната здравна организация (СЗО). Стипендиант е на Правителството на Сингапур в програмата за качество на училищното образование. Контактна информация:kdamjanov@uni-sofia.bg
Анотация
Представяне на добри практики в контекста на новото издание- Ръководство за функциониране и управление на пространства за интензивна допълнителна подкрепа
Доц.д-р. Елка Горанова

Регулация на вариабилността на сърдечната честота (ВСЧ) с Биофийдбек при лица, които заекват.

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Последните години интереса ми е насочен предимно към диагностика и терапия на заекване, афазии, аутизъм, синдром на електронния екран. Автор съм на редица статии, две книги свързани с диагностика и терапия на заекването, както и практическо ръководство за корекционна работа на сензорна афазия. Имам разработена собствена методика за терапия на заекване с приложение на Биофийдбек метода. Членувам в „Балканска асоциация по неврофийдбек, биофийдбек и невромодулация“ – БАНБН,“„Българска асоциация по обществено здраве“,„Българско дружество по инсулт“, „Международната асоциация по запъване“, доверен логопед съм към асоциацията на лицата с лицево – челюстни аномалии.
Анотация
Практическо представяне
Зорница Иванова

Какво ни казва проблемното поведение и как да му отговорим при хора с разстройства в развитието

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Зорница Иванова е сертифициран терапевт по Приложен поведенчески анализ с дългогодишен опит в работата с деца с различни нарушения в развитието. Прилага принципите на АВА науката в дома на детето като обучава родителите и помага във формирането на функционални умения и намаляването на проблемни поведения. Обучава и супервизира колеги с интереси в областта на Приложно поведенческия анализ. Завършва бакалавърска степен „Специална педагогика: слухово-речева рехабилитация“ и магистърска програма „Детско-юношеска и училищна психология“ в Софийски Университет „Св. Климент Охридски“. През 2018г. завършва Аpplied Behavior Analysis (АВА) към Association for Training in Neurodevelopment Monorodi, в Атина, Гърция. От януари 2022г. е преподавател към Югозападен Университет „Неофит Рилски“. Интересите ѝ са в областта на ранната интервенция, вербалното поведение, справянето с проблемни прояви в естествената среда на детето чрез включването на семейството. Зорница вярва, че по-добрите резултати при децата ще дойдат с предоставянето на по-качествена и ефективна терапевтична услуга, а ключът към това са добре обучени и мотивирани специалисти. Контактна информация: ababloom@yahoo.com; www.ababloom.bg; Facebook ABA Bloom ZI;
Анотация
Индивидите с разстройства в развитието често проявяват поведения, които са социално неприемливи, проблемни или нежелани. Понякога изглежда сякаш всичко се случва без видима причина и плачът, кризата, тръшкането, агресията остават необясними. Става трудно, тъжно и гневно, тъй като се чувстваме безсилни - едновременно направили всичко, за да е добре детето и в същия момент потънали в незнание какво му е и как да му помогнем. Хората се раждаме доста еднакви – можем и не можем конкретни, определени репертоари от умения. Интеракцията със заобикалящата среда всъщност е това, което ни прави различни. Чрез последствията, които се случват след всяко поведение ние всички учим, независимо дали има или няма специфики в развитието. А чрез научените поведения, от много ранен етап в развитието си можем да получаваме това, което ни харесва и от което имаме нужда и да отбягваме това, което не ни харесва и ни пречи. Всяко поведение, в това число и проблемното, се случва с дадена причина и има функция. Проблемното поведение не се появява от нищото и при децата с разстройство в развитието понякога е трудно да открием каква е причината, особено ако детето е невербално. Никога тя обаче не е инат, зодия, прилики с някой роднина, ден от седмицата или фаза на луната. Детето не се е родило, знаейки как да хапе, да удря, да щипе, да вика силно, да повтаря репетативно едни и същи срички/фрази, да се тръшка и т.н. Това са научени поведения, които служат му за нещо конкретно. Приложно-поведенческата наука (АВА) има сериозен набор от научно доказани инструменти, които ни позволяват да откроим кои са онези фактори, поддържащи проявата на нежеланото поведение и които правят така, че то да се случва все по-често в бъдеще. Фокусът на АВА е да открои функцията на това поведение, защо то се проявява, какво печели индивида чрез него и как да действаме спрямо всяка индивидуална проява. Всичко това ни дава възможност да направим план, който в най-голяма степен ще подпомогне развитието на индивида като заместим проблемното поведение с приемлива алтернатива, даваща възможност да се стигне до същия резултат, но по социално приемлив начин. Така ще можем да чуем това, което детето ни казва, дори и то да не може да говори.
Румяна Иванова

Отвътре-навън

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Румяна Иванова е практикуващ логопед с повече от 16г.опит в сферата и има засилени интереси в сферата на: - холистичния подход в логопедичната терапия, - орална миофункционална терапия - травма информирани терапевтични техники - MNRI - късно проговаряне и развитие на комуникативните умения в детска възраст - обучителни трудности - работа в сферата на сензорната интеграция и диспраксия - хранене, хранителни механизми и терапия, нутрициология Информация за контакт: https://www.facebook.com/dumisrumi iwanowa_ru@abv.bg
Анотация
Уъркшопът ще има за цел да запознае участниците с холистичните методи на диагностика и терапия през опита на автора. Ще бъде обърнато внимание на това как процесите, случващи се в тялото оказват влияние върху хората, които имат нужда от логопедична терапия. Защо е нужно да обръщаме внимание не само на лицево-челюстната област, а и на цялата мускулатура и позицията на тялото, как измененията на ниво биохимия могат да влияят негативно върху процеса на логопедична терапия, както и към кои специалисти да насочим семействата или възрастните за допълнителна консултация. Ще бъде обърнато внимание и на хранителните предпочитания на хората, обръщащи се за помощ към логопед и кои видове храни могат да действат положително на развитието на логопедичния процес и цялостното състояние на детето/възрастния. Препоръчително за уъркшопа е участниците да са с удобни дрехи, както и да са обути с чорапи. Наличието на дълъг маникюр е непрепоръчително.
Ден 2 - Събота 29 март
д-р. Морган Уорниер (Morgane Warnier)

Подобряване на уменията за диагностика на дишането през устата провеждана от логопедите

Лекция

За лектора
Morgane Warnier има докторска степен по говорно-езикова терапия от Университета в Лиеж, Белгия. Работи в продължение на няколко години в клиничната практика, насочена изключително към орофациални миофункционални разстройства. В момента тя продължава своето обучение като е четвърта година студент по стоматология.
Анотация
Лекцията е част от конферентната програма и ще се проведе с превод на български език.
д-р. Николай Николов

Възможности за планиране на интервенция и превенция в ранно детско развитие (от 0 до 3 г.) с ASQ®-3 (Ages & Stages Questionnaires) и ASQ®:SE-2 Социално-емоционално развитие

Лекция

За лектора
Има над 20 години практически опит в разработването и адаптирането на психометрични тестове, като е автор на инструменти добили златен стандарт в психодиагностиката в България. Преди да стане част от екипа на фондация „Хестия“ е работил в Института по Психология на МВР и в ОС България. Той е лектор на много сертификационни обучения и участва в различни проучвания и центрове за оценка.
Анотация
Ранното детско развитие е изключително динамично по отношение на физиологичните, неврологични и психични процеси. Връзката с обгрижващите лица играе важна роля за поставянето на стабилни и здравословни основи във формирането на тези процеси. В тази връзка състоянието на родителите и тяхната психична стабилност се отразява както на състоянието на детето, така и на получените резултати от техните оценки за него. Освен основните области на детското развитие маркери за евентуални психични и поведенчески отклонения е социално-емоционалното развитие на малкото дете. Изследванията в областта показват, че социално-емоционалното развитие започва още от самото раждане. Качеството на живот през ранното детство има съществен ефект върху по-нататъшното развитие на детето. Именно по тази причина ранното идентифициране на развитийни и социално-емоционални проблеми при бебета и малки деца е съществено важно за изграждането на социално-емоционална компетентност и превенция на по-сериозни поведенчески или емоционални смущения занапред. Въпросниците ASQ®-3 и ASQ®:SE-2 са създадени с идеята да съберат информацията от най-близкия обгрижващ детето, но също така и да го ангажират с процесите на интервенция и превенция. Докладите от двата инструмента дават на специалиста конкретни опорни точки, върху които може да се базира при назначаването на допълнителни изследвания, препращане към друг тясно специализиран специалист или даване насоки за подкрепа и проследяване на развитието чрез включване в индивидуална мониторинг програма.
Доц.д-р. Катерина Щерева

Етични стандарти в логопедията: съпоставка между кодексите на ESLA и ASHA в контекста на глобалните професионални норми

Лекция

За лектора
Катерина Щерева е доктор по логопедия и доцент в СУ „Св.Климент Охридски” . Създател на логопедичен център „Говори с мен“. Научните й интереси са насочени към ранната диагностика и терапия на детското говорно и езиково развитие и превенция на дислексия. Автор на редица публикации, книги и монографии. За контакт: kshtereva@uni-sofia.bg facebook: логопедичен център говори с мен
Анотация
Докладът разглежда и съпоставя етичните кодекси на Европейската асоциация за логопедия (ESLA) и Американската асоциация по говор, език и слух (ASHA), които са ключови документи, ръководещи професионалната практика на логопедите в Европа и Съединените американски щати. Тези два кодекса установяват стандарти за етично поведение и отразяват културните, социални и правни различия между двата континента, като същевременно са тясно свързани с глобалните професионални норми, заложени от Международната асоциация по логопедия и фониатрия (IALP) и Съвета за здравни и социални професии (Health and Care Professions Council, HCPC).
д-р. Мария Петрова

Къде заекват логопедите – или какви са най-честите правни предизвикателства пред логопеда

Лекция

За лектора
Адвокат Мария Петрова е възпитаник на Юридически факултет в СУ „Св. Климент Охридски“, като преди да се дипломира като юрист, завършва хуманна медицина в Медицински Университет – София, а по-късно придобива и магистърска степен по „Обществено здраве и здравен мениджмънт“. Специализирала е в сферата на здравното и медицинско право в Германия, Австрия, Турция, Израел, САЩ. Притежава следдипломна квалификация от Университета в Единбург в по „Медицинско право“. Адвокат Мария Петрова е основател на първата в България специализирана кантора по здравно, медицинско и фармацевтично право – LexMedica, която е ангажирана с: анализи на инвестиции в сферата на здравеопазването (Healthcare due diligence), подготвяне и имплементиране на правни решения свързани с електронно здравеопазване, блокчейн здравни регистри, изкуствен интелект в сферата на здравеопазването, регистрация на лечебни заведения, добра клинична практика, лекарствена регулация и регулация в сферата на медицинските изделия, хранителни добавки и козметика. Адвокат Петрова е водещ специалист по дела за обезщетения, в следствие непозволено увреждане в лечебни заведения, познати като „дела за лекарски грешки“. Адвокат Мария Петрова е правен консултант на Партньорство за здраве, консултативен орган към Министерски съвет, външен консултант към Комисията по здравеопазване в Народното събрание. Член и лектор към Международния съюз на адвокатите, член на Световната асоциация по медицинско право, двукратен носител на награда за „Най-добър млад учен“ в сферата на Медицинското право 2017( Баку) 2018 (Тел-Авив). За контакт: kantora@lexmedicabg.com
Анотация
Освен обичайните предизвикателства пред логопедите, с повишаване на информираността на обществото и застъпване на дигиталните технологии в ежедневието, една голяма част от професионалистите се оказаха недостатъчно подготвени от юридическа гледна точка за рисковете, които крие това. Целта на настоящото изложение е да даде основа правна рамка, като обърне внимание на няколко важни аспекта: 1. Предпоставки за практикуване; 2. Обем и възможности при приложната логопедия; 3. Договорености и работа с малолетни/ непълнолетни; 4. Конфиденциалност и здравна информация; 5. Кой, какво и как решава в практиката на логопеда и каква е неговата отговорност; 6. Логопедите в дигиталната среда; 7. Някои практически решения на често срещани правни предизвикателства. Познавайки добре основната правна рамка, както и принципните положения в правото, логопедите ще могат да работят по-сигурно и спокойно.
Доц.д-р. Диана Циркова

Какво ни казват децата, които не говорят

Лекция

За лектора
Диана Циркова е психоаналитик, преподавател по Клинична, Консултативна и Медицинска психология в Бургаски свободен университет. Повече от 20 години приема деца, юноши и родители за психологично консултиране и психотерапия. Заедно с д-р Десислава Гъдева, в рамките на обучителната програма на Асоциация Българско психоаналитично пространство, създават и провеждат Училище по детска психопатология, което е фундаментално за формиране на специалисти, приемащи деца и родители в различен контекст. Автор е на книгите „Психологично консултиране за деца, юноши и родители“, „Бебетата и техните родители. Психологично консултиране за най-малките“, както и на много статии, свързани с приема и лечението на деца с психични трудности и техните родители: „Предизвикателствата пред приобщаващото образование – детето с хиперактивност и агресивно поведение“; „Луди моменти“, юношеска криза или начало на психотичен епизод – как поддържаме диалога с родителите?“; „Депресивни състояния, свързани със съвременните репродуктивни технологии“; „Проследяване на напредъка при работа с деца от аутистичния спектър“ и други. За контакт: dianatsirkova@yahoo.com
Анотация
Лекцията дискутира някои клинични ориентири в работата с деца, изоставащи в езиково-говорното си развитие. Ще предложим разсъждения отвъд рамките на съвременните диагностични справочници ДСН 5 и МКБ 11. Те включват въпроса за психичната структура на детето, за езика като кръстопът на желанието, насладата и кастрацията; за адресирането към страдащия субект. Възможно ли е да работим с детето без да бъде засегнато мястото му в родителския фантазъм? Основание за предложените въпроси намираме в няколко клинични факта: децата, които проговарят английски думи и изрази, въпреки, че се отглеждат в семейства, които говорят на български; проблематизирането на родителското желание за дете; депресивността на майките. Чрез примери от психоаналитичната работа с деца и родители ще очертаем пътя за конструиране на терапевтичния подход.
Гергана Димова

Съединението прави силата

Лекция

За лектора
Бакалавър по логопедия от СУ “Св. Климент Охридски“ и магистър „Комуникативни нарушения на развитието“ от същия университет с изявени интереси и опит в ранна детска възраст, редки генетични синдроми, неврологични нарушения при деца и възрастни, нарушена артикулация, миофункционални нарушения и нарушения на хранителните механизми. Основател и управител на Логопедичен център “Димова” – гр. Пловдив. Автор и водещ на лекцията “Как общуват бебетата, езиково-говорно развитие”, към Курсове за бременни – гр. Пловдив. Консултант на “Дневникът на мама и татко”. Част от мултидисциплинарния екип на Асоциация “АЛА”, председател на УС на Сдружение частно практикуващи логопеди. Логопед Димова е първият сертифициран хранителен терапевт от първата група сертифицирани терапевти по системата на Нина Йорданова, който успешно въвежда и развива този вид терапия на територията на гр. Пловдив и областта. За контакт: gerganandimova@гмаил.цом https://www.logoped-dimova.com/
Анотация
Националният девиз е избран малко след Освобождението и тъй като дефиницията за девиз е нещо, което описва общата мотивация на дадена социална група или организация, го избрах за заглавие на настоящата статия. Съпоставяйки информацията от преди повече от 20г., когато избрах професията логопед за свой път и сега, когато тя вече е неразривна част от ежедневието ми, бих казала, че тази, все още млада и не толкова разпознаваема професия тогава, днес надскочи очакванията ми като развитие. Разви се заедно с много от нас и много от нас се развиха благодарение на нея. Стана разпознаваема в обществото и в много от професионалните среди, с които ни се налага да работим в екип. Логопедичната терапия вече не е стигма, а се превърна в нещо съвсем нормално, което е необходимо и лесно достъпно. Това позволява на голям процент от нашите пациенти/клиенти да имат съвсем различен начин на живот. Защо обаче, въпреки пътя нагоре, ние като логопеди все още нямаме своя Обединител? Защо не разбираме необходимостта от такъв и все още има много сред нас, които се бунтуват срещу това да имаме равен старт, единни стандарти и общ поглед за бъдещето развитие на професията? Именно тези въпроси ще са фокусът в настоящата лекция.
Проф.д-р. Севджихан Еюбова

Невидимата тежест на родителството

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Психолог, университетски преподавател и изследовател в областта на емоционално- поведенческите и генерализираните разстройства на развитието, и качеството на живот при родители и специалисти от помагащите професии. Автор е на образователна програма за развитие на емоционалната грамотност в предучилищна възраст, на монографии и учебни пособия за студенти и широк кръг от специалисти, работещи с деца и семейства. За контакт: s.eubova@gmail.com www.eubova.com
Анотация
„Невидимата тежест на родителството“ е семинар, създаден за професионалисти, които искат да разширят своите знания и умения за работа с родители. В един свят на нарастващи предизвикателства пред съвременното родителство, семинарът ще предложи ценни стратегии за идентифициране и справяне с проблемите, които често остават скрити, но оказват сериозно влияние върху семейната динамика. Чрез този интерактивен формат, участниците ще придобият практически умения за разпознаване на симптомите на следродилна депресия, тревожност и травма както при майките, така и при бащите. Семинарът ще предостави актуални и лесно приложими инструменти за работа с родителите, които се сблъскват с тези състояния. Тези знания ще помогнат на професионалистите да предлагат ефективна подкрепа и да създадат среда, в която родителите могат да се справят със своите емоционални предизвикателства. Един от най-важните акценти на семинара е как се съобщава диагноза за аномалия или нарушение в развитието на дете по емпатичен и чувствителен начин. Участниците ще научат ефективни методи за предаване на трудни и нежелани новини на семействата, което ще им помогне да изграждат доверие и дългосрочна връзка с тях. Темата за стигмата, свързана с нарушенията в развитието, също ще бъде разгледана, като ще се предложат подходи за преодоляване на обществените предразсъдъци и как да подкрепяме семействата в този процес. Последната част на семинара е посветена на изграждането на доверителни отношения и предаването на позитивни послания. Участниците ще научат как да формулират подкрепящи и мотивиращи послания, които насърчават устойчивостта на родителите, без да създават нереалистични очаквания. Защо да участвате? Ще получите практически умения, които да приложите незабавно в работата си с родители. Ще научите как да съобщавате трудни диагнози с емпатия и подкрепа, изграждайки дълбоки връзки със семействата. Ще бъдете част от иновативен семинар, който ще ви даде нови перспективи и професионални инструменти, които ще обогатят вашата практика. Този семинар ще предостави не само знания, но и конкретни решения за реални ситуации, в които родителите попадат. Присъединете се, за да разширите своите професионални умения и да предложите по-ефективна подкрепа на семействата, с които работите.
Ива Александрова

Представяне на "Easyapp"- система за управление на логопедичната практика

Лекция

За лектора
Ива Александрова е логопед с дългогодишен опит и изявени интереси в областта на профилактиката и ранната интервенция при бебета и деца до 3г.възраст. Създател и редактор на платформата Логопедия.БГ, както и на редица инициативи свързани с разпознаването и утвърждаването на професията логопед сред обществото.
Анотация
Управлението на логопедична практика, независимо от сектора, е предизвикателство за всеки терапевт. Необходимостта от микромениджмънт на часовете за терапевтичните сесии, комуникацията с родители и включването на други специалисти, както и събирането и проследяването на информацията за пациента/клиента, отнемат много от времето на логопедите. Затова създадохме "Easyapp"-един софтуер, който ви позволява бързо и лесно да организирате промяна в графика си, да комуникирате с родители и близки на пациентите и да водите документацията си. Дигитализирането на документи, лесния пренос на данни между колеги и не на последно място-проследяването на напредъка на пациентите/клиентите са част от възможностите на "Easyapp", които вярваме, че ще го направят любим помощник в практиката на специалистите.
Гергана Бейчева

Ранна езикова интервенция за логопеди: Семейно ориентиран подход

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Специализирам в областите - орално-моторни и миофункционални нарушения при деца и възрастни и ранна детска интервенция от 0 до 3г. Сертифициран миофункционален терапевт по програмите "Tongue Tips", "Tiny Tongue Tips" и "ThumbsUp!" към Simon Says, USA. Сертифициран инструктор по програмата за ранна езикова интервенция "It takes two to talk" към Hanen Center, Canada. Член на ICAP - International Consortium of Ankylofrenula Professionals. Доверен логопед към Асоциация лицеви аномалии "АЛА". Управител на частна терапевтична практика в град Пловдив с мултидисциплинарен екип от логопеди, ерготерапевт и психолог. За контакт: https://logokids.bg/ https://www.facebook.com/logopedbeycheva/ https://www.instagram.com/logokids_slp/
Анотация
Тази работилница е предназначена за логопеди, които искат да разширят своя арсенал от интервенционни подходи и да подобрят ефективността на своята практика чрез нови знания и практически умения. Ще обсъдим и как да работим с родители, така че те да станат активни участници в терапевтичния процес и да допринасят за езиковото развитие на своите деца в ежедневието. Ранната езикова интервенция е от съществено значение за постигане на успешни резултати при деца с езикови затруднения. Ще разгледаме как с помощта на научно обосновани методи можем да подкрепим децата и техните семейства в ранните етапи на езиковото развитие. Като обучен Ханен логопед, ще споделя основните принципи и подходи, залегнали в програмите на Hanen, които доказано помагат на децата с езикови затруднения да постигнат значителен напредък. Ще разгледаме ефективни техники и стратегии, които могат да се прилагат в различни контексти – от работа с родители до индивидуални сесии с децата. Ще разгледаме как можем да приложим тези подходи в различни контексти, като същевременно предоставим на родителите необходимите инструменти и стратегии, за да подпомогнат езиковото развитие на децата си в домашна среда. Основни акценти на работилницата: • Важността на ранната езикова интервенция • Принципи и методи на Hanen програмите • Как да включим родителите като активни участници в терапията • Практически примери от терапевтичната практика и дискусии с колеги Тази работилница е насочена към логопеди, които искат да усъвършенстват своите умения и да предоставят по-ефективна и всеобхватна подкрепа на децата и техните семейства. Присъединете се, за да научите нови подходи, които можете веднага да приложите във вашата практика!
д-р. Наталия Христова-Крачанова

Музикалноритмична терапия за иницииране на речта - примери от практиката

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Наталия Христова-Крачанова е музикален терапевт, музиколог и пианист. Има присъдена образователна и научна степен Доктор по музикознание и музикално изкуство, профил Музикотерапия. В практиката си на музикален терапевт работи предимно с лица с неврологични нарушения. Преподавател по дисциплината Ритмика в НМА „Проф. Панчо Владигеров“. Постоянен лектор във форума „Аутизъм и музика“ в Консерваторията в Чанаккале, Турция. Участник в научни конференции и семинари, посветени на терапията с музика. Ръководител на международен проект за изготвяне на практическо ръководство за обучение по музика на деца, страдащи от разстройство от аутистичния спектър. Информация за контакт e-mail: natalia_krachanova@nma.bg
Анотация
Музикалната терапия е нова, все още развиваща се наука, чиито отделни направления се обособяват едва през последните години. Важен фактор в този процес е нарастващият брой научни изследвания и безспорни данни, доказващи ефективността на музикотерапията при третирането на конкретни заболявания и дефицити. С развитието на невроизобразителните методи нарастват и невронаучните изследвания, привеждащи доказателства за това, че музикалната терапия способства за прецизирането на невронната обработка на речта. Качеството на невронно кодиране на говорния звук при лица, преминали през музикалнотерапевтични сесии, е значително по-голямо, отколкото при лица, които нямат такъв опит. В този семинар ще бъдат представени музикалнотерапевтични упражнения и примери от практиката за работа с деца от аутистичния спектър и деца с нарушена плавност на речта. От гледна точка на музикалната терапия проблемът с нарушенията на плавността на речта представлява една аритмичност, изразяваща се във възникването на нелогични и неконтролирани паузи в потока на речта. Подобна аритмичност би могла да се преодолее трайно единствено чрез изграждане на стабилно вътрешно чувство за ритъм. В музикалнотерапевтичната практика този процес се разгръща пълноценно на базата на идеята за единството между ритъм и движение, тъй като присъщото на всеки човек вътрешно ритмично чувство може да бъде усъвършенствано в най-голяма степен тогава, когато музикалният ритъм бива осмислен и изразен чрез движения на тялото. Произходът на музикалните ритми може да бъде открит в базовите локомоторни движения на човешкото тяло – ходене, тичане, скачане, плъзгане и др. В този контекст по време на семинара ще бъдат теоретично обосновани и най-вече представени в практически план конкретни музикалноритмически техники, въздействащи благоприятно върху стабилността на ритъма на речта. Във втората част на семинара „Музикална терапия за иницииране на речта при деца с РАС. Примери от практиката“ ще се запознаете с разработките за прилагането на музикална терапия при деца с РАС през последните години, които достигат солиден обем, даващ основания за оформянето на самостоятелно музикотерапевтично направление, фокусирано върху специфичното въздействие спрямо това сложно и все още изпълнено с много неизвестни заболяване. Възлова пресечна точка между музикалната терапия и логопедията е проблематиката, свързана с езиково-говорните нарушения при страдащите от РАС и в частност с трудностите при инициирането на звукоизвличането на гласните и съответно последващото им оформяне в срички, думи и изречения. Късното и изпълнено с огромни трудности проговаряне при децата с РАС е казус, чието по-бързо и ефективно разрешаване се подпомага при интердисциплинарно обединяване на знанията и усилията на логопедите и музикалните терапевти. Препоръчително е участниците да бъдат с леки, свободни дрехи.
ас. Арпи Масихи

Граматическо функциониране при деца от 5-7 годишна възраст с типично езиково развитие- когато кокошката срещне яйцето

Лекция

За лектора
Завършила съм СУ „Св. Климент Охридски“ – магистър логопед. Докторант и асистент към катедра „Логопедия“. Имам над 10 години практика. Областите на интерес са ранна детска интервенция, езикови нарушения, превенция и консултиране на родители. За контакт: masihi@uni-sofia.bg
Анотация
Тази лекция е опит да се представи част от концепцията залегнала в дисертационния ми труд, който цели да проследи граматическото функциониране при деца от 5-7 годишна възраст с типично езиково развитие. Насочена е към разглеждане на връзките, които се правят между конкретната успеваемост и/или неуспеваемост при изпълнение на поставените езикови задачи и евентуалните бъдещи трудности в ученето. Това е част от глобалната научна перспектива за ранна диагностика и превенция. Ценността на научното проучване идва от факта, че са изследвани определено количество деца, на една възраст и с еднакви характеристики, анализът на резултатите от направеното изследване дава повод, както и поле, на което науката и практиката да се срещат.
Светла Тодорова

Монтесори в действие

Семинар/Уъркшоп

За лектора
Светла Тодорова е докторант по Специална педагогика към ШУ " Епископ Константин Преславски". Работи като мениджър на Монтесори екип и групови дейности във Фондация Карин дом. От 5 години е част от обучителния екип на организацията. Има различни допълнителни международни квалификации по метода Монтесори, както и други свързани със сензорното и комуникативното развитие на децата. Води обучения в България и участва в изграждането на подкрепяща среда и открити образователни пространства в различни терапевтични центрове, ЦНСТ и детски градини. Интересите й са свързани с Монтесори метода за обучение и възпитание и Монтесори терапията като възможност за подкрепа развитието на децата със специални потребности в различни области. Има допълнителен опит в терапията на деца от Аутистичен спектър и ролята на Монтесори метода в корекционната работа в домашна среда.
Анотация
Монтесори в действие е уъркшоп, който ще ви пренесе в добрата практика и ще ви предложи много практически стратегии, които да използвате както в индивидуалните логопедични сесии, така и в различните групови занимания. През вашия опит ще се потопим в света на сензориката, материалите и играчките, които ще развият усещанията на децата за себе си и света, ще стимулират тяхната самостоятелност и активност и ще подобрят качеството им за живот, което прави работата на логопедите много по-лесна, резултатите по-бързи, а децата по-мотивирани.
Светлана Картунова

Мануални похвати в логопедичната практика и терапевтично въздействие

Мастър клас

За лектора
Светлана Картунова - магистър логопед, практикуващ от 1996 г. Компетенции - тифлопедагогика, сензорен терапевт, специалист Образователна психомоторика, хранителен терапевт и консултант по кърмене. Основател на Обединена терапевтична практика “Детски истории” през през 2008 година като Кабинет за ранно въздействие и терапия. Практиката има компетенция за ранна интервенция, Сензорно- интегративна терапия по Джийн Айрис, оралномоторна и терапия на хранителните механизми при бебета, деца и възрастни с различни развитийни и клинични състояния и прилагане на методи на поведенческа модификация. Концепцията на работа е ориентирана спрямо холистичен подход, включващ образователна психомоторика и кинезиология, стимулиране на слуховата преработка и комуникативно-поведенчески методи, които се интегрират в логопедичната терапия. За контакт: sosunnykids@gmail.com https://sosunnykids.com/
Анотация
Този уъркшоп е насочен към придобиване на разширено познание за свързаността на сензорната преработка, биомеханиката на тялото (в частност на говорния апарат) и невропсихичната функционалност. Логопедичната терапия използва множество похвати, които се базират на сензорно, физиотерапевтично и кинетично познание. Целевото стимулиране, корекция и направляване на движенията на говорните органи е неделимо свързано с перцептивните способности и процеси. Планирането на въздействие, което има телесен допир е процес, който трябва да включва детайлно познание за постуралната и двигателна функция на мускулите, както и анатомичните и физиологичните особености на движението. Науката се развива и откритията в кинетичните и кинестетични функции на човешкото тяло въвеждат нови понятия като „биотенсегрити система“ и анатомични свързаности, които променят (и преоткриват) възгледите за терапевтичното въздействие на докосването (включително „логопедичния масаж“). Изследването на фасцията в тялото и нейните невероятни сензорни и кинетични свойства обръщат нова страница в мануалните техники и похвати и в частност в логопедичната терапия на оралномоторните и говорните процеси. Холистичният подход във всяко едно терапевтично въздействие трябва да обединява не само невро-анатомичните, но и емоционалните и психологични процеси в човека. Дали науката открива и създава нови технологии или тепърва си обяснява и доказва древно познание, което не е спирало да съществува заедно с нас?